onsdag 4 april 2012

Olof Olsson Carlberg

 Olof Olsson, min farmors morfar, föddes den 9/7 1836 i Höggeröd, Torps församling på Orust. Hans far var Olof Carlsson (1782-1856) och hans mor Christina Berndtsdotter (1796-1852), båda födda och döda i Torps församling, Orust. Olof Olsson arbetade som dräng och gifte sig 1857 med min farmors mormor, pigan Anna Helena Berndtsdotter (1838-1884) född i Stala, Orust. De fick 10 barn tillsammans, varav farmors mor var nummer 3.Två av barnen dog tidigt.De bodde först i Stala men flyttade sedan till Myckleby.


 År 1862 ansökte Olof Olsson om att få bli rotebåtsman i Bohusläns Båtsmanskompani nr 1,och blev antagen men hade ingen erfarenhet av sjön verkar det som , det står "obefaren" i källan här ovan. Han blev båtsman nummer 67 och fick då tillnamnet Carlberg. Det namnet verkar ha följt nummer 67 både före och efter honom. Så småningom föll R:et bort och enligt min farmor kallades han hela livet för Kalberg. Efter bara 5 år-1867- fick han avsked, varför vet jag inte. Året efter flyttar familjen till Backstugan Bråten under Grindsby. Han står då som backstugehjon. Kanhända hade han skadat sig på sjön? Jag undrar vad den stora familjen nu levde av? Sedan hände det fruktansvärda att farmors mormor dog av difteri år 1884 den 27 mars. Hon var då bara 46 år och lämnade Carlberg ensam med 8 barn varav de yngsta var kvar hemma. De var 13, 10, 7 år och den minsta, Anna Josefina, bara 4 månader! De två äldsta pojkarna, Carl Alfred och Johan Oscar, var på sjön och min farmors mor Selma hade flyttat till Göteborg.


 Detta är bouppteckningen efter Anna Helena Berndtsdotter. Här ser man att de inte ägde så mycket, men stugan verkar vara deras. Här står bl a att de ägde en gammal kaffekittel, en bakplåt, lite vävredskap, lite gamla möbler, en bibel, en spegel, lite kläder och husgeråd. De hade också ett får och sex hönor. Tillgångarna uppgick till 51 kronor men skulderna var större: 140 kr och 84 öre. De var skyldiga sina två äldsta söner stora summor. Jag undrar hur det gick för Carlberg efter detta. Vad jag vet är att han så småningom gifte om sig men det dröjde 11 år. Då gifte han sig med den 24 år yngre Emilia Augusta Olsdotter.


             Olof Olsson Carlberg och merparten av hans förfäder var från Torps församling på Orust.
                           Han dog 2/11 1920 i Lillehagen, Assmunderöd, av ålderdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar